Een venster op de Rotterdamse haven

Port of Rotterdam

Citybranding
Met dit megascherm keert de haven terug in de Rotterdamse binnenstad.

Een enorm videoscherm van 40 meter breed op het nieuwe Rotterdam Centraal Station toont de Rotterdamse haven in een panoramische ervaring.

Honderdduizenden reizigers per dag krijgen een uniek perspectief te zien op deze veelzijdige en indrukwekkende wereldhaven. Dat is citybranding van formaat.

Client – Port of Rotterdam | Agency – In10 | Creatie –  Jasper Wessels, Jacco Ouwerkerk | Productiebedrijf – CCCP/Bilder | Regie – Jasper Wessels | Executive producer – Andre Freijssen | Producer – Remke Annema, Dirk Zekveld, Jaenieke Kaptein | Camera – Pieter van der Berg, Nanko Goeting | Edit – Pieter van der Berg, Jasper Wessels, Jeroen Bernard |

De belangrijkste doelstelling van het scherm is om Rotterdam te presenteren als een wereldhaven aan de ingang en uitgang van de stad.

Het scherm toont de Rotterdam als een gevarieerde, moderne, dynamische en indrukwekkende havenstad, een internationale haven waar we trots op kunnen zijn.



Mijn rol in dit enorme project was het ontwikkelen van een creatieve visie en de regie van de inmiddels meer van 160 films.

Ik werd door creatief bureau IN10 en productiebedrijf CCCP gevraagd om deel te nemen aan dit project om een totaal van 160 films voor dit unieke scherm te maken.

Samen ontwikkelden we een plan dat de diversiteit van de haven toont en vertaalden het concept tot een beheersbare productie. 

Er zijn geen reclames of promoties op het scherm te zien; het zijn enkel en alleen de havenbeelden.

De films variëren van thema’s als  douane, droge bulk, treinen, kranen, sleepboten, loodsen, recreatie, olie, containers en de natuur een paar te noemen.



We hebben veel plezier met dit langlopende project, met veel grote schepen, speedboten, helikopters en kranen, heel veel kranen.
De uitgebreide stijlgids zorgt ervoor, dat het concept en de kwaliteit van het beeld bewaakt blijven.

Het gehele productietraject is gestandaardiseerd en uitgewerkt in de stijlgids; het visuele concept, thematiek, redactie, regievisie, cameravoering, montage, kleurcorrectie, techniek, en de programmering.

Er is een volledige programmering ontwikkeld voor het scherm, met een ochtend, middag en avond programma.

Zo gaat het beeld mee met het ritme van de dag. Binnen de programma onderdelen rouleren de onderwerpen dagelijks, zodat forensen die iedere dag op hetzelfde moment op het station aankomen, altijd een ander beeld te zien krijgen.

De programmering wordt ieder kwartaal aangepast, zo passen de beelden altijd bij de seizoenen.

De gigantische hoeveelheid beeldmateriaal is vanaf het begin goed getagd, zodat uit deze uitgebreide content bibliotheek compleet nieuwe producties ontwikkeld kunnen worden.

Port of Rotterdam gebruikt de content bibliotheek uitvoerig om nieuwe content producties te maken, voor zowel interne als externe communicatie.

De contentbibliotheek is ook beschikbaar voor externe bedrijven. Zo is veel content gebruikt voor producties van tientallen internationale bedrijven en organisaties waaronder IBM, Shell, BP, Huntsman, Kotug, Mammoet, Loodswezen, Vopak, RWS en de Gemeente Rotterdam.

Moodvideo
Samen met cameraman Pieter van der Berg heb ik een korte moodvideo gemaakt uit al het beeldmateriaal dat we in de loop der tijd geschoten hebben.

Port of Rotterdam vond het idee van een korte promotionele video met een breed scala aan onderwerpen helemaal goed en we kregen de opdracht om de promotie-video, samen met 8 moodclips over de verschillende aspecten van de haven te maken.

OnTrack
Ook voor OnTrack, een IT-oplossing voor logistieke optimalisatie, is gebruik gemaakt van de content bibliotheek.

Het filmen in en rondom treinen is zeer arbeidsintensief. Omdat er al flink wat interieur én exterieur beeldmateriaal van treinen beschikbaar was in de contentbibliotheek, kon er toch snel geschakeld worden.

Transitie video
Deze interne communicatie video gaat over de Transitie waar het havenbedrijf zich in bevindt en de obstakels en kansen die daarmee gemoeid zijn.

De video richt zich sterk op het gemeenschappelijke gevoel van de werknemers;  op passie voor het vak, ambitie en het streven naar perfectie. Om deze video te realiseren werden beelden uit de content bibliotheek gebruikt. Daarnaast werden extra beelden gedraaid op kantoor, zodat de medewerker zichzelf in het verhaal herkent.

Meer weten? Ik inspireer je graag.
Neem contact op
Open chat
1

Hi! Kan ik je ergens mee helpen?